Masa awal saya (En Zubir) berniaga dahulu, di pasaran ada sembilan
kuah rojak dan memang sukar untuk bersaing, namun saya ada strategi
sendiri. Saya upah 10 orang yang menyamar sebagai pelanggan dan
bertanya kepada peniaga Pekan Rabu ada tak kuah rojak Zuza.
Bila buat macam itu, saya pergi hantar dan baru ada yang nak
ambil produk ini. Bagi memastikan ianya lebih berkesan, dua tiga hari
selepas itu saya upah lagi orang untuk beli semula kuah rojak saya dan
kempen kepada peniaga berkenaan dengan menyatakan kuah rojak ini sedap.
Dari situ, peniaga mula percaya, sekali gus nama kuah rojak Zuza semakin
berkembang, katanya. Zubir berkata, dalam perniagan, persaingan tidak
dapat dielakkan, namun itu bukan halangan kepada Bumiputera untuk
menembusi pasaran.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Maknanya kita terpaksa keluar modal lagi utk mengupah penyamar..itu satu tindakan yg berani..kalau berjaya berbaloi klu tak lingkup..
BalasPadamyalah ... mmg kalo berniaga mesti ada modal punya geng.
BalasPadam